Pro Musica

Documenten
Beschrijving:

Reisje naar Newcastle
In 1956 verbleef het koor Pro Musica met als dirigent Lex Karsemeijer een weekje in Newcastle als tegenbezoek van het koor The Newcastle Ladies Choir dat een jaar eerder een week in Bussum was. Een korte beschrijving van dit bezoek.
Nol Verhagen
Hierbij een aanvulling van Rene Meyer, Statenlaan 30

“Pro Musica in de jaren 50. Plaats en datum van deze foto zijn onbekend”.
Welnu: plaats is de Sint Vituskerk in Hilversum, en de datum is in ieder geval na 1965. Dat laatste leid ik af uit de lampen boven het priesterkoor, en de niet meer aanwezige zijvleugels langs het hoogaltaar op de achtergrond. In 1965 werd het priesterkoor aangepast aan de nieuwe liturgie die haar intrede deed na het Tweede Vaticaans concilie. Daarbij verdwenen bedoelde zijvleugel, de communiebanken (die voorheen stonden waar op de foto het het koor staat) en de preekstoel en werden de lampen vervangen. Voorts werd een nieuw altaar en werden nieuwe koorbanken geplaatst. Van die koorbanken zie je nog een glimp naast de meest links staande dame.

Trefwoord:
Muziek